RENUNGAN


"......Mata adalah organ yang paling kompleks tetapi istimewa kerana melalui organ kecil ini kita melihat keindahan dunia. Namun jika tidak dijaga, anugerah Tuhan yang istimewa ini boleh hilang sekelip mata...."

Sunday, 15 December 2013

Ciri-ciri Kanak-kanak Cacat Penglihatan

Assalamualaikum dan selamat pagi yang indah.

Seperti yang sebelum-sebelum ini, hari ini perkongsian mengenai ciri-ciri kanak-kanak masalah penglihatan. Kita boleh lihat ciri-ciri ini dalam pelbagai aspek. Antaranya, dari aspek :

  1. Perkembangan bahasa
  • Pada keseluruhannya tiada perbezaan dengan kanak-kanak normal kecuali pada peringkat awal, penggunaan bahasa dihadkan kepada pengalaman visual dan lebih bersifat egosentrik.
  • Tidak menjejaskan mereka untuk memahami dan menggunakan bahasa.
  • Guna auditory sebagai deria pembelajaran bahasa (kemahiran mendengar bahasa kekadang lebih daripada kanak-kanak normal).
  • Lebih bermotivasi utk menggunakan bahasa kerana pertuturan merupakan cara yang paling utama utk berkomunikasi.


2. Keupayaan intelek (IQ)
  • IQ seperti kanak-kanak normal sekiranya tiada mengalami kecacatan kognitif.
  • IQ boleh diuji dgn menggunakan ujian IQ bukan verbal:
(a) Blind Learning Aptitude Test
(b) Intelligence Test for Visually Impaired Children

3. Keupayaan konseptual
  • Berbeza dgn kanak-kanak normal dari segi cara membuat persepsi yang berpunca daripada perbezaan dalam pengalaman belajar (orang cacat penglihatan bergantung kepada pengalaman tactual dan pengalaman audio utk mempelajari sesuatu).
  • Orang cacat penglihatan belajar melalui jari dan lebih berhati-hati dalam menerima maklumat daripada persekitaran.
  • Memerlukan lebih usaha dan keupayaan belajar bergantung kepada strategi yang pelbagai.
  • Tidak dapat melihat rangsangan yang digunakan dalam pengajaran konsep.
4. Keadaan Fizikal dan Pergerakan/mobiliti
  • Normal daripada aspek kesihatan, ramai yang tidak mempunyai postur yang betul, kelihatan kaku dan terlalu lurus apabila berdiri atau berjalan.
  • Bergerak dengan perlahan kerana takut terlanggar objek.
  • Kemahiran ini bergantung kepada keupayaan spatial. 
  • Cara yang digariskan untuk memperoleh maklumat spatial bagi kanak-kanak buta: 1)peta/jalan/laluan yang berurutan yang menggambarkan hubungan berbagai-bagai tumpuan dalam persekitaran. 2) peta kognitif (cognitive mapping).




Sekian saja perkongsian maklumat kali ini. Jumpa lagi di perkongsian yang akan datang. (^_^)














No comments:

Post a Comment